perjantai 14. marraskuuta 2008

Nainen?


Odotan nukahtamislääkkeen vaikutusta enemmän kuin koskaan, sillä haluan sen tuudittavan minut pois tästä monimutkaisuudesta ja ongelmuudesta, jota elämäksikin kutsutaan. Saan kahdeksaksi, ehkä jopa kymmeneksi tunniksi tajun pois ja pääsen irti itsestäni. Uneni ovat viime aikoina olleet hämmentävän lohdullisia - ikään kuin joku tietäisi, miten ahdistunut ja masentunut olen päiväsaikaan ja haluaisi sulostuttaa öitäni toiveikkailla ja kauniilla matkoilla ja tarinoilla. Viime yönäkin synnytin lapsen.

Aamulla huomasin kuukautisten alkaneen, ja jo oli aikakin. Hormoneillani on täysin oma tahto: kierto tulee ja menee ihan miten sattuu, kestää milloin neljä viikkoa, milloin kaksi kuukautta. Keväällä oli usean kuukauden kuiva kausi (mistä häpeäkseni jopa nautin sairaalla tavalla). Suhteeni omaan naiseuteeni on aina ollut vähän hakusessa. Pienenä katselin lapsenpyöreää vatsaani kuvitellen olevani raskaana. Haaveilin siitä, että saisin rinnat jonain päivänä. Työnsin sukat paidan alle ja ihailin peilistä sivuprofiiliani.

Muistan ikuisesti äitini sanat kerrottuani ensimmäisistä kuukautisistani (jotka tulivat paljon myöhemmin kuin kavereillani): "Älä välitä, ei siihen kuole." Itse olin riemuissani ja ylpeä, ja sitten äiti iski kylmän rätin vasten kasvoja. Ei siihen kuole. Ei se ole maailmanloppu. Minä kun olin toivonut kuulevani onnitteluja siitä, että olin tullut naiseksi. Häpeäni oli siitä lähtien suunnaton. Jatkossa en voinut puhua äidille kivuistani, runsaasta vuodosta, veritahroista housuissa, kaverin patjalla, junan penkillä. Minä vuosin melkein kuiviin ja häpesin silmät päästäni. Ei mitään riemuittavaa olla nainen.

Kunnon rintoja en koskaan saanut. Laihduin rajusti juuri siinä vaiheessa, kun niiden olisi kuulunut kehittyä. Niinpä kannan pieniä A-kuppejani loppuikäni. Tykkäisin niistä, jos muukin vartaloni olisi pieni, mutta kun ei. Olen eri paria rintojeni kanssa. Kaikki muut muodot minussa tuntuvatkin vaan rumilta ja vääriltä: lantio, reidet, alavatsa. Liikaa. Löysää. Rumaa.

On niin ristiriitaista, etten hyväksy pyöreyttä itsessäni, kun kuitenkin ihailen sitä muissa naisissa. Muistan jo varhaisessa teini-iässä katselleeni eräässä voimisteluesityksessä punatukkaista tyttöä jumppapuvussaan. Hän erottui selkeästi muiden tyttöjen joukosta: toiset olivat laihoja ja muodottomia, mutta hänellä taas oli reittä ja kaarta, sopivasti pehmeää lihasten päällä. Sen jälkeenkin olen ihastunut naisellisen sopusuhtaisiin naisiin, enkä mallinmittaisiin laiheliineihin. (Olen siis biseksuaali.) Miksen sitten minä itse voisi olla sellainen? Miksi minun pitäisi olla hoikka ja rasvaton? Vain siksikö, että minulla on joka tapauksessa pienet rinnat? Pah ja pyh ja höh. Miten naurettavaa.

Naiseus ja seksuaalisuus tuntuvat kirosanoilta. Avaan ehkä tätä aihetta vielä myöhemmin blogissani, jos tuntuu että pystyn siihen. Tällä hetkellä en vielä uskalla. Tuomituksi tulemisen pelko on vielä liian pinnalla.

Tämä viikko on ollut täyttä kaaosta eikä mikään edisty mihinkään suuntaan. Masennus ja bulimia vievät minua 6-0. Nukahtaisinpa jo.

12 kommenttia:

Kimmo kirjoitti...

Kiitos kommentista blogissani. Mukavaa jos se antaa toivoa. Itselleni on nyky hetkessä tullut tärkeäksi antaa pois se, minkä on ilmaiseksi saanut, eli oma toipuminen ja siitä kokemuksien jakaminen. Toisaalta olen aina käyttänyt kirjoittamista eräänlaisena kanavana purkaa omaa päätään.

Itselläni eräs toipumiseen johtava asia on ollut asteittain oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on.
Kaikkea hyvää sinulle..

Anonyymi kirjoitti...

Ei. Mulla ei ole lääkitystä, ja tuskin sitä saankaan. Äiti ei suostu maksamaan niitä ja mulla ei ole rahaa ^^ Poljen siis paikallani.

Masennuksen ja bulimian voi voittaa, ja toivottavasti voitat vielä<3

Halaus<3

Carolina kirjoitti...

Täällä kans yksi pienirintainen :D Monesti jossain sanotaan "muista syödä että tissit kasvaa" mutta kun ekana kasvaa kaikki muu ja viimeiseksi ne rinnat. Ja jos laihduttaa rinnat pienenee heti ja muu vasta sitten. Ristiriitaista :D

Ja voimia paljon masennuksen ja buliamian voittamiseen!<3

control freak kirjoitti...

oon miettiny, että voiko laihuus muka haitata rintojen kehittymistä silloin, kun niiden ois aika kehittyä...

jotenki ei kuulosta uskottavalta, koska eikö ne kasva sillai miten geenit määrää... jos sitte lihoo niin ne kasvaa mukana...

tuli vaan tosta yhestä kohtaa mieleen :D

Anonyymi kirjoitti...

Mä en tiedä mikä lasketaan heitteillejätöksi tms.. Mut ei äiti sen taloutensa takia ole niitä lääkkeitä vastaan. Vaan sen takia, että sen mielestä mulla napsahtaa sen jälkeen aivoissa ja must tulee joku koulusurma-ampuja jos alan vetää pillereitä. Kun "niitä ei oo testattu alaikäsillä jotka vielä kehittyy!".. Että tällaista meidän äiti ^^

Mä toivon, et kaikki menis parhainpäin. Kaikilla. Mut..taidan toivoa turhaan.. Omalla kohalla ainaki.

Wendy kirjoitti...

Tutulta kuulostaa :/

-D kirjoitti...

Sama täällä: pidän nimittäin itsekin ei-kovin-laihoista naisista, mut itseäni en sellaisena halua katsella. (ja tissitkin on meillä samaa sarjaa). Mut mä pidän omistani: ei mun tarvi olla mikään "miesten mieleen" seksiobjekti. Onhan noita riittäny tälläkin kuppikoolla. *hali* kunpa saisit levättyä, sen jälkeen (toisinaan) maailma näyttää vähän kivemmalta.

Unknown kirjoitti...

Mulla on ihan sama juttu kun sulla. Muodot mussa itsessä (joo niitä ikäväkseni on) ovat kauhistus. Haluaisin poikamaisen ja solakan kropan. En kuitenkaan pistä ollenkaan pahaksi jos muissa naisissa on muotoja. Ristiriitaista.

Laura kirjoitti...

Tuo postauksesi ystävistä, jotka haluavat vain hyvää, muttei silti jaksa, kuulosti niin tutulta!
Nimim. Itsehän juuri laitoin puhelimen kiinni viikonlopuksi, koska EN JAKSA.

Laura kirjoitti...

Toisaalta, vaikka kaipaisikin ihmisiä elämäänsä, ja kieriskelisi itsesäälissä, (ainakin minulla tällä hetkellä) ne ihmiset ovat jotenkin "vääriä". Ja se ainoa, jonka seuraa jaksaisin, asuu niin kaukana, että hyvä jos näemme kerran parissa kuukaudessa... Surullista.

meri kirjoitti...

Kiitos kommenteistasi blogissani, lämmitti mieltä <3 Minäkin olen jo vähän aikaa lukenut sinun blogiasi, samassa helvetissä taidetaan kärvistellä. Oikein paljon voimia sinulle tähän hetkeen, halaus.

david santos kirjoitti...

Really beautiful posting!!!
Pretty picture! Congratulations!!!
Have a nice weekend!!!!!!!!!!!!!!!