sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Siivoilua

En tiedä feng shuista mitään, mutta sen tiedän, että ympäristön sotkuisuus vaikuttaa suoraan mielialaani. Valitettavasti kämppäni on usein siinä kunnossa, etten kehtaisi avata ovea edes pitsalähetille. Jo eteinen pursuaa roskia, joita en ole jaksanut viedä, kylpyhuone on täynnä mahan sisältöä (kuvottava näky, kerta kaikkiaan :/ ), keittiössä on likaisten astioitten himalaja, vaatteita on siellä täällä ja pöydät, matot, lakanat ja lattia ovat täynnä ruuanmurusia. Asun bulimialuolassa.

Joskus harvoin, kun saan siivottua, huomaan piristyväni huomattavasti ja saan muitakin asioita hoidettua. Siivousurakkaan on kuitenkin sitä vaikeampi tarttua mitä pidempään sitä on lykännyt. Nykyään olenkin pyrkinyt tekemään jotain pientä joka päivä: tiskaamaan edes muutaman astian, keräämään roskat lattioilta saman tien, viemään roskapussin aina kauppaan mennessä tai pyyhkimään pöydän mikron piippausta tai veden kiehumista odotellessa. (Välillä oikein naurattaa, kuinka itsetyytyväiseksi tulen, jos olen saanut pestyä koneellisen pyykkiä. Toiset ihmiset kuulemma käyvät töissä, opiskelevat, harrastavat, hoitavat omia ja muiden lapsia…)

Siivoaminen on minulle itsestäni huolehtimista samalla tavalla kuin suihkussa käynti tai vitamiinien popsiminen. Mitä sotkuisempaa kodissani on, sitä huonommin voin. Voisin haastaa itseni tekemään joulusiivouksen huomenna, niin olisi mukava palata joululomalta puhtaaseen asuntoon. Viiden minuutin pikasiivous joka ilta ei myöskään olisi huono idea. Pari mukavaa kappaletta vaan soimaan ja hihat heilumaan.

Jos koet tarvetta saada järjestystä kotiisi ja turhaa tavaraa pois, käypä vilkaisemassa viiden minuutin vinkit täältä.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

"Välillä oikein naurattaa, kuinka itsetyytyväiseksi tulen, jos olen saanut pestyä koneellisen pyykkiä. Toiset ihmiset kuulemma käyvät töissä, opiskelevat, harrastavat, hoitavat omia ja muiden lapsia…"

Täysin samaa olen itsekin ajatellut! Ollaan vaan hyvillä mielin tyytyväisiä siitä yhdestä koneellisesta, roskapussista tms. ;) Se on monesti todella paljon.

-M

Sini kirjoitti...

se on totta, mitä kirjoitit siivoamisesta..Omakin kämppä tarvitsisi nyt putsaamista, edes joulun kunniaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Totta, kodin siisteys vaikuttaa mielialaan aivan valtavasti. Itsekin sotkuinen olen, mutta onneksi kämppä ei ole enää samassa kunnossa kuin bulimia aikoina. Jospa minäkin innostuisin tänään joulusiivousta tekemään :)

Anonyymi kirjoitti...

Pääasia on, että susta tuntuu hyvältä jos saat siivottua. Mä teen kaikkea, mutta mä en silti ole tyytyväinen. Mä käyn töissä, mä käyn koulussa, mä syön, mä oksennan, mä siivoan, mä tapaan kavereita; ja mä en ole tyytyväinen. Inhoan itteäni, en pidä tästä yhtään tästä elämästä.
Siksi musta on ihan HELVETIN HIENOA, että susta tuntuu hyvältä niinkin "pieni" asia "normaaleille" ihmisille kuin se että olet saanut siivottua. :)

Huomasin vasta nyt että olet jatkanut kirjoittamista.
Oonkin miettinyt minne oot kadonnut.

Paljon tsemppiä ja haleja ja anteeksi tosi pitkästä kommentista ja hyvää joulunodotusta sinne <3

-D kirjoitti...

Mä tiedän jotain siitä feng shuista, ja tosiaankin sotkuisuus ei ole hyvästä. Mut hyvä jos olet saanut jotain siivottua, siitä se lähtee. Mä tunnen kans valtavaa tyytyväisyyttä jos onnistun vaikka imuroimaan tai siivoamaan keittiön. Mut toisaalta se sitten vie kamalasti energiaa.

Niin ja kiva että taas kirjoitat tänne :)

Anonyymi kirjoitti...

On aivan totta että kaaos kämpässä aiheuttaa pahaa oloa ja päinvastoin.
Itse aloitin jo aikaa sitten FlyLadyn systeemin ja se osaltaan auttoi silloin mut ylös pahasta (lue: suisidaalisesta) masennuksesta. Suosittelen FlyLadya, todellakin (ja by the way, tuon sun linkin moni idea on suoraan FlyLadylta)!
www.flylady.net